استرس روانی خفیف و فعال شدن چربیهای قهوه ای

 10 فوریه 2015- بر اساس یک تحقیق جدید استرس روانی خفیف می تواند موجب فعال شدن چربیهای قهوه ای گردد. این مطالعه که در دانشکده ی پزشکی دانشگاه ناتینگهام انجام شد، می تواند به ابداع راههای جدید و موثری برای درمان دیابت نوع 2 منجر شود.

 چربی قهوه ای یکی از دو نوع  چربی موجود در بدن انسان است. نوع دیگر آن، چربی سفید است که بسیار فراوان تر از چربی قهوه ای است کالریهای اضافه در بدن بصورت چربی سفید ذخیره می شوند. مقادیر زیاد چربی سفید به عنوان یک خطر بهداشتی در نظر گرفته می شود. خلاف این موضوع در مورد چربی قهوه ای صادق است، مقادیر زیاد چربی قهوه ای شاخص سلامت فرد است.

هدف چربی قهوه ای سوزاندن کالری به منظور تولید گرما است. پیش از این تصور می شد که  چربی قهوه ای تنها در کودکان و در پستاندارانی با خواب زمستانی وجود دارد اما هم اکنون وجود چربی های قهوه ای در افراد بزرگسال به اثبات رسیده است. افرادیکه دارای چربی قهوه ای بیشتری هستند میزان چربیهای سفید و نمایه ی توده ی بدنی (BMI)آنها کمتر از افرادیست که مقادیر کمی چربی قهوه ای در بدن خود دارند. چربیهای قهوه ای برای انجام وظیفه ی خود ابتدا باید فعال شوند. مطالعات قبلی نشان داده است دماهای پایین موجب فعال شدن چربیهای قهوه ای می شود. بنظر می رسد که اگر دانشمندان راهی برای فعال سازی و افزایش مقدار این چربیها بیابند، چربیهای قهوه ای می توانند به عنوان درمانی برای چاقی بکار گرفته شوند. کاهش میزان چاقی می تواند، بنوبه ی خود از ابتلا به بسیاری از موارد دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

 در این تحقیق، پژوهشگران دریافتند استرس روانی خفیف سبب افزایش فعالیت چربی قهوه ای در 5 زن شرکت کننده در این مطالعه شده است. از شرکت کنندگان خواسته شد ابتدا در یک امتحان ریاضی کوتاه  شرکت کنند و سپس یک ویدیوی آرامش بخش را تماشا کنند. در حین انجام این دو کار، دانشمندان با استفاده از توموگرافی مادون قرمز به اندازه گیری درجه حرارت پوست گردن (منطقه ی اصلی تجمع چربی قهوه ای) پرداختند. آنها دریافتند میزان فعالیت چربی قهوه ای بطور قابل توجهی با افزایش کورتیزول بالا می رود به عبارت دیگر هنگامیکه شرکت کنندگان با استرس شرکت در آزمون ریاضی روبرو بودند میزان فعالیت چربیهای قهوه ای در آنها افزایش یافت.

پرفسور Symondsیکی از نویسندگان این مقاله  می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد که تغییر در فعالیت  چربیهای قهوه ای بین افراد ممکن است با تفاوت در پاسخ به استرس روانی مرتبط باشد، این موضوع مهم است چرا که چربیهای قهوه ای دارای ظرفیت منحصر بفردی در تولید گرما و متابولیسم گلوکز هستند.

 اکثر افراد بالغ تنها بین 50 تا 100 گرم چربی قهوه ای دارند اما به دلیل ظرفیت آن برای تولید گرما که 300 بار بیش(در هر واحد جرمی) از سایر بافت ها است، چربی قهوه ای دارای پتانسیل متابولیسم سریع قند و چربی ها است.

یک رابطه ی معکوس بین میزان چربیهای قهوه ای و BMIوجود دارد که نتیجه ی مستقیم داشتن میزان چربی قهوه ای بالاتر است.

 درک بهترعوامل اصلی کنترل کننده ی فعالیت چربیهای قهوه ای شامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی می تواند به معرفی مداخلات پایدار برای جلوگیری از چاقی و دیابت کمک کند. در آینده تکنیکهای جدیدی برای ایجاد استرس خفیف به منظور تحریک فعالسازی چربی قهوه ای می تواند در کنار مداخلات رژیم غذایی و یا زیست محیطی برای مقابله با چاقی و دیابت نوع 2 ابداع شود، این موضوع درست در تضاد  با اثرات منفی استرس مزمن و شدید است که می تواند به ضعیف شدن سلامت متابولیک  بیانجامد.

نتایج این مطالعه بسیار قابل توجه است اما به دلیل کوچکی سایز تحقیق، نیاز به انجام تحقیقات بزرگتر  برای نتیجه گیری کلی وجود دارد. با این وجود، نتایج این تحقیق یک بعد قابل توجه را به موضوع چربی قهوه ای و تاثیرات مفید آن افزود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/mild-psychological-stress-activates-brown-fat,-study-finds-90565845.html